
Na dzisiejszej konferencji Premiera Mateusza Morawieckiego i Wicepremiera Jarosława Gowina zapowiedziano nowe mechanizmy wsparcia dla branż objętych obostrzeniami. Rząd zdecydował się na wprowadzenie ochrony czynszowej najemców.
Średnia odwiedzalność w pierwszym tygodniu od ogłoszenia ogólnopolskiego lockdownu była o 52 proc. niższa od wartości odnotowanych w odpowiednio porównywanych dniach 2019 r.
Nowelizacja rozporządzenia epidemicznego została opublikowana w Dzienniku Ustaw.
Druga połowa marca pod znakiem lokalnych lockdownów i skoków odwiedzalności przed wejściem w życie ogólnopolskich obostrzeń
• W tygodniu między 15 i 21 marca średnia odwiedzalność centrów handlowych w dni handlowe wynosiła średnio 72 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r.
• Na dzień przed wprowadzeniem ogólnokrajowego lockdownu odwiedzalność galerii handlowych w piątek 19 marca była niższa tylko o 6 proc. w porównaniu do wyniku z 2019 r. i sięgnęła 94 proc.
• Zaraz po ogłoszeniu kolejnego ogólnopolskiego lockdownu nastąpił gwałtowny wzrost ruchu w centrach handlowych.
• Branża centrów handlowych apeluje do władz o wyznaczenie nowych terminów niedziel handlowych, jak tylko sytuacja epidemiczna na to pozwoli. W wyniku tegorocznych lockdownów większość najemców nie mogła skorzystać z możliwości prowadzenia działalności w niedzielę 31 stycznia i nie będzie mogła jej prowadzić 28 marca br.
• Branża nie zgadza się z argumentacją MRPiT, że zamknięcie sklepów w niedziele pozwala przedsiębiorstwom ograniczyć koszty działalności. Jedynie otwarcie sklepów i prowadzenie sprzedaży umożliwia obecnie minimalizowanie strat i zwiększenie szans na utrzymanie miejsc pracy.
• Trend wzrostowy w odwiedzalności centrów handlowych skończył się wraz z wprowadzeniem pierwszego lockdownu wiosną 2020 roku. Od marca do końca ubiegłego roku ruch klientów w centrach handlowych nie osiągnął poziomu z 2019 roku i był niższy średnio o 32 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego, natomiast średnio w całym 2020 roku był niższy o 28 proc.
• Straty w obrotach sklepów i punktów usługowych spowodowane ograniczeniami w funkcjonowaniu centrów handlowych w 2020 roku przekroczyły 33 mld zł. Obroty spadły łącznie we wszystkich kategoriach zakupowych w branży centrów handlowych o około jedną czwartą - 26 proc. - w porównaniu do 2019 roku i wyniosły około 96 mld zł.
• Konsekwencją lockdownów jest luka w budżetach właścicieli centrów handlowych w wysokości ok. 5 mld zł, co stanowi 45 proc. ich rocznych przychodów.
• Największy spadek obrotów wśród wszystkich analizowanych kategorii zakupowych odnotowały Usługi i Rozrywka. W 2020 roku były one niższe odpowiednio o 66 proc. i 59 proc. Najmniejsze spadki dotknęły kategorię Żywność - 5 proc. oraz Dom i Wnętrze – 7 proc., w porównaniu do 2019 roku.
• Centra handlowe funkcjonowały i funkcjonują w najwyższym reżimie sanitarnym, a analizy liczby zakażeń nie pokazują związku pomiędzy otwarciami galerii, a liczbą zachorowań na koronawirusa. Nieprzerwane i stabilne funkcjonowanie sklepów umożliwia klientom zaplanowanie zakupów i znaczące ograniczenie niekontrolowanych skoków odwiedzalności, które generowane są przy wprowadzaniu i znoszeniu ograniczeń.
Stanowisko Polskiej Rady Centrów Handlowych
Polska Rada Centrów Handlowych od wielu tygodni podkreśla, że centra handlowe cały czas funkcjonowały i funkcjonują w najwyższym reżimie sanitarnym. Także przedstawiciele rządu podczas konferencji prasowej w dn. 28 stycznia potwierdzili, że obiekty handlowe nie sprzyjają transmisji wirusa. Klienci odwiedzają je w pojedynkę, przebywają w nich krócej i w określonym celu. Planują zakupy odpowiedzialnie, co oznacza, że bezpieczeństwo i troska o najbliższych stały się najważniejsze. Galerie handlowe w czasie pandemii pełnią funkcję zaspokajania najważniejszych potrzeb zakupowych, nie przyciągają klientów z powodów rozrywkowych, ani nie są miejscem spędzania wolnego czasu.
Dziś, 17 marca br., Minister Zdrowia, Adam Niedzielski zapowiedział wprowadzenie restrykcyjnych ograniczeń na terenie całego kraju w związku z rosnącą liczbą zachorowań na COVID-19.
Odwiedzalność centrów handlowych pozostaje na poziomie, który pozwala na bezpieczną realizację podstawowych potrzeb zakupowych klientów
• Średnia odwiedzalność centrów handlowych od poniedziałku do soboty w drugim tygodniu marca ukształtowała się na poziomie o 24 proc. niższym (76 proc.) od wyniku z analogicznego okresu w 2019 roku, kiedy handel nie był ograniczony lockdownem. Taki poziom odwiedzalności utrzymuje się w okresach otwarcia centrów handlowych pomiędzy kolejnymi lockdownami.
• Kumulacja popytu klientów i wzrosty odwiedzalności w obiektach handlowych następują w wyniku decyzji rządu o zamknięciach i otwarciach obiektów handlowych, co przyczynia się do gwałtownego zainteresowania zakupami i niepotrzebnej wzmożonej aktywności klientów w krótkim czasie.
• Dane przedstawione przez Polską Radę Centrów Handlowych pokazują, że ruch w centrach handlowych przed wprowadzeniem obostrzeń w kolejnych województwach był ustabilizowany i utrzymywał się na poziomie umożliwiającym zachowanie wszelkich parametrów bezpieczeństwa zarówno przez klientów, jak i pracowników.
• Obiekty handlowe funkcjonują z zachowaniem najwyższych standardów sanitarnych, są dostosowane do krajowych zaleceń Głównego Inspektoratu Sanitarnego i Ministerstwa Rozwoju Pracy i Technologii oraz wytycznych międzynarodowych np. WHO.
Badania dowodzą, że kobiety mimo swoich sukcesów rzadko się nimi chwalą. Często chciałybyśmy, ale się boimy. Panie krępują się i często nie chcą dzielić się z innymi informacjami o tym, że właśnie odniosły sukces w swojej dziedzinie. Zachęcamy do zgłaszania swoich znajomych z branży do konkursu. Kobiety potrzebują wsparcia w tym żeby same nauczyły się doceniać swoje osiągnięcia.
• Średnia odwiedzalność w dni handlowe w pierwszym tygodniu marca (1–7.03) była niższa o prawie 25 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2020 r. i ukształtowała się na poziomie 76 proc.
• PRCH Daily Footfall Index pokazuje, że zgodnie z przewidywaniami Polskiej Rady Centrów Handlowych średnia odwiedzalność galerii handlowych już czwarty tydzień z rzędu utrzymuje się na podobnym, stabilnym poziomie.Klienci na bieżąco realizują cele zakupowe, co pozwala uniknąć okresowego, niekontrolowanego zwiększenia ruchu w centrach handlowych.