15 października 2024
BLISKO 4% WYŻSZE OBROTY NAJEMCÓW W CENTRACH HANDLOWYCH W LIPCU 2024 R.
Obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych były w lipcu 2024 r. o 3,8% wyższe niż rok wcześniej.
Największe wzrosty obrotów odnotowały kategorie zdrowie i uroda (9,4%) oraz usługi (7%).
Wzrost odnotowały wszystkie kategorie obiektów handlowych. Najlepsze wyniki miały najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA), w których obroty najemców wzrosły o 8%. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty zwiększyły się o 4,6%, a w największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA), obroty wzrosły o 3,2%. W dużych centrach handlowych (40-60 tys. mkw. GLA) wzrost obrotów wyniósł 1,8%.
– W lipcu 2024 r. najwyższe obroty w porównaniu do lipca 2023 r. notowały kategorie zdrowie i uroda (9,4%) oraz usługi (7%), które, jak wynika z danych PRCH, w okresie wakacyjnym co roku osiągają zwiększone obroty. Ogółem, obroty najemców w centrach handlowych wzrosły w lipcu o blisko 4%. Interesujący jest również utrzymujący się trend w kategorii odzież i akcesoria. Obroty najemców prowadzących salony odzieżowe w centrach handlowych wzrosły w lipcu o 2,2%, podczas gdy z danych GUS wynika, że dla całego handlu w kategorii obejmującej tego rodzaju produkty odnotowano w lipcu spadek sprzedaży detalicznej w cenach bieżących o 11,4% – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
– Nie pierwszy raz trend sprzedaży w centrach handlowych odbiega od sprzedaży detalicznej raportowanej przez GUS. Wygląda na to, że handel skoncentrowany w centrach handlowych lepiej reaguje na zmiany popytu wynikające, np. z wciąż dającej się we znaki inflacji, ale i sezonowości. Lipiec to naturalnie okres urlopowy. Najwyższe wzrosty w małych centrach mogą być efektem sezonowo zwiększonego popytu w miejscowościach turystycznych. Relatywnie niskie wzrosty w dużych obiektach, zlokalizowanych z reguły w dużych miastach zapewne są efektem wyludnienia tych miast z powodu sezonu urlopowego – ocenia Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.
Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w lipcu 2024 r. o 4,4% wyższy niż w lipcu 2023 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów
na 1 mkw. powierzchni najmu, była w lipcu 2024 r. o 0,6% niższa, niż w lipcu 2023 r.
PRCH Turnover Index – jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, od 2008 r. nad ich gromadzeniem, weryfikacją i analizą czuwa firma PwC, wiodący międzynarodowy audytor. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.
PRCH Footfall Density Index jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Nieprzerwalnie od 2008 r. nad gromadzeniem, weryfikacją i analizą danych o odwiedzalności czuwa firma PwC, wiodący międzynarodowy audytor. Indeks jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą aż do 98%. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi ponad 33% rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu indeks bardzo miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.