20 września 2023

PRCH PARTNEREM STRATEGICZNYM SCF FALL 2023

udostępnij

Po raz kolejny Polska Rada Centrów Handlowych jest partnerem strategicznym i aktywnym uczestnikiem kluczowego dla branży wydarzenia, jakim jest SCF Fall 2023. Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający PRCH, w rozmowie z Radosławem Rybińskim, dyrektorem zarządzającym SCF, ocenił aktualną sytuację branży oraz perspektywy rozwoju rynku centrów handlowych. W wydarzeniu bierze udział ponad 1200 uczestników.

W trakcie dyskusji eksperci ocenili sytuację branży z perspektywy najistotniejszych wskaźników rynkowych, m.in. obrotów osiąganych przez najemców w centrach handlowych oraz odwiedzalności tych obiektów przez klientów. W pierwszym półroczu 2023 r. centra handlowe odnotowały lepsze wyniki niż inne sektory handlu. Przykładowo, w czerwcu obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o blisko 8% w stosunku do czerwca 2022 r., podczas gdy dla całego handlu, według GUS, wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 2,1%. Największe wzrosty w galeriach notowały usługi, rozrywka i restauracje, ale wynikami broni się również sektor modowy. Z kolei odwiedzalność centrów handlowych w 2023 r. jest wyższa niż w 2022 r., przykładowo w czerwcu o 5,8% w porównaniu do czerwca z 2022 r.

Istotnym tematem dyskusji stała się też kwestia inwestycji w rozbudowę nowej powierzchni handlowej z perspektywy danych, które zaprezentowała Polska Rada Centrów Handlowych. Wynika z nich, że w ciągu najbliższych 3 lat powstanie 110 nowych obiektów handlowych, a kolejne 26 zostanie rozbudowanych. Powstanie kolejne 1,2 mln mkw. GLA, czyli nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce zwiększy się o ponad 9 %. Radosław Rybiński ocenił, że to zaskakująco pozytywna perspektywa w kontekście dyskusji o stagnacji na rynku, podkreślił jednocześnie, że inwestycje w głównej mierze dotyczą parków handlowych. Zdaniem Krzysztofa Poznańskiego bardzo ciekawa jest skala inwestycji pokazująca chłonność i atrakcyjność polskiego runku, a koncentracja na mniejszych obiektach handlowych wynika z aktualnego trendu oraz ekspansji w średnich i małych miastach, gdzie jeszcze kilka lat temu w dużej skali nie inwestowano w nowoczesne powierzchnie handlowe. Podobną ocenę oraz zbliżone dane przedstawiła Ewa Derlatka-Chilewicz, Associate Director, Head of Research w Cushman & Wakefield, która uważa, że w Polsce nadal jest około 150 miast z populacją co najmniej 10 tysięcy mieszkańców, gdzie brakuje nowoczesnych obiektów handlowych. To powoduje, że w perspektywie co najmniej 5 najbliższych lat nadal powinniśmy obserwować dynamiczne przyrosty GLA na polskim rynku.

Eksperci dyskutowali również o wprowadzaniu nowych marek na polski rynek. Skala premier nie jest imponująca, obecnie to kilkanaście debiutów nowych marek w skali roku. Mimo to, w Europie Centralnej tylko Czechy przyciągają ich więcej niż Polska. Wynika to w mniejszego progu finansowego ekspansji w Czechach oraz tradycyjnego postrzegania tego rynku jako bramy do rynków CEE. Krzysztof Poznański zwrócił też uwagę, że w Polsce powstało szereg silnych marek własnych, dużych i ekspansywnych polskich firm, z którymi muszą konkurować międzynarodowe brandy. Takich firm nie mają Czechy. Z tą oceną zgodziła się Ewa Derlatka-Chilewicz, która uważa ponadto, że już wkrótce skala debiutów, w tym dużych ekspansji, powinna istotnie wzrosnąć, gdyż szereg firm prowadzi zaawansowane przygotowania do wejścia na polski rynek.