Notice: Undefined variable: args in /home/prchorf/prch/wp-content/themes/barba-gulp/single.php on line 7

29 marca 2022

PRCH: PANDEMICZNA FALA OMIKRON WIDOCZNA W ODWIEDZALNOŚCI CENTRÓW HANDLOWYCH

udostępnij

  • Wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych w lutym 2022 roku wyniósł 89 proc. w porównaniu do analogicznego miesiąca w 2019 roku i był o 8,3 proc. wyższy od odwiedzalności z lutego 2021 roku
   
  • Obroty w centrach handlowych w styczniu 2022 roku osiągnęły poziom 87,6 proc. w porównaniu do pierwszego miesiąca 2019 roku
 
  • Zmiana w rosnącym trendzie obrotów i odwiedzalności centrów handlowych jest spowodowana omikronową falą pandemii, która zamknęła setki tysięcy Polaków w domach na kwarantannie lub w izolacji. Nie bez znaczenia pozostaje również niesprzyjająca sytuacja gospodarcza: rosnąca inflacja, rosnące stopy procentowe, a także obawy konsumentów spowodowane zmianami podatkowymi i nadspodziewanie wysokimi opłatami za media i energię elektryczną
   W styczniu 2022 roku PRCH Turnover Index (wskaźnik obrotów w centrach handlowych) był o 12,4 proc. niższy w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2019 roku. Odnotowane na początku bieżącego roku wyniki są przełamaniem dotychczasowego trendu systematycznie rosnących, od maja 2021 roku, obrotów. W minionych miesiącach wzrosty obrotowe sięgały nawet 102 proc. wartości sprzed pandemii. Obroty w centrach handlowych w okresie od maja do grudnia 2021 roku były jedynie o 0,75 proc. niższe niż w 2019 roku i stanowiły 130 proc. obrotów z tego samego okresu w 2020 roku.

Analiza pod kątem wielkości obiektów handlowych wykazała, że najmniejszy (o 6,6 proc.) spadek obrotów w stosunku do 2019 roku zaobserwowano w kategorii dużych centrów handlowych (o powierzchni 40-60 tys. mkw. GLA). Największą (19,6 proc.) różnicę w porównaniu do okresu sprzed rozpoczęcia pandemii odnotowano w obiektach o średniej wielkości (o powierzchni 20-40 tys. mkw. GLA).

Nie wszystkie branże odnotowały negatywne skutki styczniowo-lutowej pandemicznej fali. Najlepiej poradziły sobie firmy z kategorii Żywność, które wypracowały obroty na poziomie 125,8 proc. wyników ze stycznia 2019 roku oraz firmy z kategorii Art. Elektroniczne i AGD, których wynik był lepszy o 9,9 proc. niż wynik tej kategorii w roku 2019.

- Niższa odwiedzalność i obroty w centrach handlowych na początku bieżącego roku są konsekwencją omikronowej fali pandemii, która w styczniu i lutym zatrzymała setki tysięcy Polaków w domu. Nie bez znaczenia pozostaje także sytuacja gospodarcza Polski, która wpływa na nastroje konsumenckie. Kupujący dotknięci przez inflację i rosnące stopy procentowe ograniczyli w pierwszych miesiącach tego roku wydatki na zakupy. W pierwszej kolejności konsumenci zaspokajają podstawowe potrzeby, stąd wzrost obrotów u najemców sprzedających żywność – podsumowuje Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

***

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym blisko 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.

Dane nt. odwiedzalności centrów handlowych w ramach „Footfall Density Indeks” (ilość odwiedzających w miesiącu na 1 m kw. powierzchni najmu), prezentowane przez PRCH, są gromadzone i kontrolowane przez wyspecjalizowane firmy przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii pozwalających na rzeczywiste, codzienne śledzenie ruchu w centrach handlowych. Klienci odwiedzający centra handlowe są liczeni za pomocą kamer 3D zlokalizowanych przy każdym wejściu do obiektu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery zamontowane są również w dodatkowych wybranych miejscach na terenie obiektów, w celu weryfikacji natężenia ruchu i dodatkowej kontroli ilości przebywających na terenie obiektów klientów.

Obroty notowane w centrach handlowych w ramach „Turnover Index” pochodzą z raportów dostarczanych przez najemców właścicielom i zarządcom galerii handlowych. Ze względu na poufność i wrażliwość tych danych są gromadzone i weryfikowane przez międzynarodowego audytora - PwC.