19 września 2023

PRCH NA 13. EDYCJI PROPERTY FORUM

udostępnij

Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych wraz z Renatą Kinde-Czyż, prezes zarządu Metro Properties, wystąpili w panelu o sytuacji sektora centrów handlowych w Polsce, na 13. konferencji Property Forum.

Podczas dyskusji eksperci ocenili sytuację branży z perspektywy najistotniejszych wskaźników rynkowych, czyli poziomu obrotów osiąganych przez najemców w centrach handlowych oraz odwiedzalności tych obiektów przez klientów.

- Na koniec 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych osiągnęła poziom bardzo zbliżony do tego sprzed pandemii, czyli z 2019 r. Z kolei w 2023 r. odwiedzalność jest wyższa niż w 2022 r., przykładowo w czerwcu o 5,8% w porównaniu do czerwca z 2022 r. Dane te pokazują, że sytuacja się poprawia, klienci odwiedzają galerie i rośnie w nich również sprzedaż. Obroty najemców w czerwcu 2023 r. były o 7,7% wyższe niż w analogicznym miesiącu 2022 r. I choć wzrost sprzedaży wynika z dużej mierze z wysokiego poziomu inflacji, to należy pamiętać, że sprzedaż w centrach handlowych jest wyższa niż dane Głównego Urzędu Statystycznego dla całej sprzedaży detalicznej w cenach bieżących. Największe wzrosty notowały usługi, rozrywka i restauracje, ale również sektor modowy broni się wynikami - wyjaśniał Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Informacje na temat wzrostów obrotów najemców galerii handlowych potwierdziła również Renata Kinde-Czyż, prezes zarządu Metro Properties. Jednocześnie dodała, że część najemców informuje o zmniejszających się marżach, co wynika z wysokich kosztów operacyjnych. Ekspertka podkreślała, że w tym kontekście trudniej mają zarówno najemcy, jak i wynajmujący. A biorąc pod uwagę spadek siły nabywczej złotówki oceniła, że centra handlowe mają się świetnie.

Eksperci zwrócili uwagę, że nie sprawdziły się lansowane w okresie pandemii tezy, że klienci nie będą już chcieli kupować w centrach handlowych. Odwrotnie, klienci nie tylko wrócili, ale centra handlowe odwiedzają osoby w każdym wieku, a co optymistyczne, bardzo chętnie ze sklepów stacjonarnych korzystają osoby z pokolenia Z.

Paneliści dyskutowali również o omnichannelu, którego rozwój powoduje potrzebę wypracowania rozwiązań uwzględniających to zjawisko, tak by żadna ze stron, tak wynajmujący jak i najemcy, nie czuła się poszkodowana. Podjęli też temat niedziel handlowych, które były dla handlu czasem najwyższych obrotów, a dla wielu konsumentów szansą, by wygospodarować więcej czasu na zakupy. Dziś istniejąca infrastruktura, którą trzeba ogrzewać, ochraniać i sprzątać, a nie jest wykorzystywana w niedziele. To nie tylko koszty, ale też realne straty dla gospodarki. Krzysztof Poznański przypomniał, że PRCH konsekwentnie postuluje przywrócenie możliwości handlu w niedziele, oczywiście z uwzględnieniem praw pracowników.