18 października 2022

RAPORT PRCH RETAIL RESEARCH FORUM ZA I PÓŁROCZE 2022 r.

udostępnij

Raport Retail Research Forum za pierwsze półrocze 2022 r., przygotowany przez Polską Radę Centrów Handlowych, pokazał, że dla branży był to czas powrotu do wyników sprzed pandemii i odrabiania strat. Powierzchnia handlowa wzrosła o 97 tys. mkw. GLA, a kolejne 390 tys. mkw. GLA było w budowie. Sfinalizowano kilkanaście transakcji inwestycyjnych na łączną kwotę 800 mln Euro. Jednocześnie obroty centrów handlowych były w tym okresie o 6,3% wyższe niż w pierwszym półroczu 2019 r., a odwiedzalność wyniosła 98,6% tej z 2019 r.

- Z analizy raportu Retail Research Forum wynika, że w I półroczu 2022 r. branża centrów handlowych odbudowywała swój potencjał, wracając do wyników i trendów sprzed pandemii. Poziomy obrotów przekroczyły, a odwiedzalność osiągnęła 99% tej sprzed pandemii. Inwestorzy wydali blisko 2,9 mld Euro na nieruchomości komercyjne, w tym 800 mln Euro na obiekty handlowe. Z kolei dzięki otwarciu 11 nowych parków handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców i rozbudowie 4 większych galerii powierzchnia handlowa osiągnęła 12,74 mkw. GLA – informuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

W I połowie 2022 r. na rynku nieruchomości komercyjnych sfinalizowano blisko 60 transakcji
o wartości przekraczającej 2,88 mld Euro. Za 26% spośród tej kwoty, czyli 800 mln Euro odpowiadają transakcje dotyczące nieruchomości handlowych. W największym stopniu przyczyniły się do nich dwie duże transakcje dotyczące przejęcia 50% udziałów portfela M1 przez PIMCO oraz 49% udziałów portfela EPP przez I Group.

Dane z rynku inwestycyjnego pokazują przyrost nowej powierzchni handlowej GLA o 97 tys. mkw., czyli ok. 8% więcej niż w I półroczu 2021 r., gdy do użytku oddano ok. 90 tys. mkw. GLA. Dzięki otwarciu 11 nowych parków handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców oraz rozbudowie 4 centrów handlowych, łączne zasoby powierzchni handlowej na polskim rynku osiągnęły poziom ok. 12,74 mln mkw., czyli 334 mkw. na 1000 mieszkańców (683 mkw. na 1000 mieszkańców w 8 największych aglomeracjach). W budowie pozostaje kolejne 390 tys. mkw. GLA, w tym 240 z przewidywanym terminem otwarcia w II połowie 2022 r. Najbardziej popularnym formatem pozostają centra handlowe, które stanowią 84% zasobów handlowych w Polsce. Parki handlowe odpowiadają za 14%, a 2% to centra wyprzedażowe (tzw. outlety).

Przedstawione dane wskazują, że po okresie pandemii rynek centrów handlowych wraca do dobrej kondycji. Należy jednak pamiętać o trudnym otoczeniu makroekonomicznym i politycznym. To zarówno kwestie inflacji, sytuacji gospodarczej, cen nośników energii i jej możliwych niedoborów jak i niestabilnej sytuacji związanej z wojną w Ukrainie.

***

Więcej szczegółowych danych można znaleźć w treści raportu PRCH Retail Research Forum
za I półrocze 2022 r. Publikacja jest dostępna na stronie Polskiej Rady Centrów Handlowych
w języku polskim i angielskim. Przygotował ją zespół ekspertów z siedmiu firm i organizacji, badających polski rynek nieruchomości na podstawie danych własnych oraz zgromadzonych przez PRCH. W gronie ekspertów tego wydania publikacji pod redakcją PRCH znaleźli się przedstawiciele:

  • BNP Paribas Real Estate Poland
  • Cushman & Wakefield
  • GfK
  • METRO Properties
  • JLL
  • Colliers

oraz Polskiej Rady Centrów Handlowych