08 września 2025

STABILNY ROZWÓJ SEKTORA CENTRÓW HANDLOWYCH W PIERWSZYM PÓŁROCZU 2025 r. DOBRY WYNIK OBROTÓW W LIPCU

udostępnij

▪️ Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) opublikowała dane dotyczące kondycji centrów handlowych w pierwszym półroczu 2025 roku na bazie dwóch największych i najbardziej wiarygodnych indeksów w Polsce: PRCH Turnover Density Index oraz PRCH Footfall Density Index.
▪️ Obroty w okresie od stycznia do końca czerwca wzrosły o 1,1% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym.
▪️ Liderami wzrostów pozostają kategorie związane z usługami, rozrywką i spędzaniem wolnego czasu.
▪️ Odwiedzalność (FF) odnotowała niewielki spadek o 2,1%.
▪️ Jednocześnie opublikowane wskaźniki za lipiec wskazują, że obroty w tym miesiącu zauważalnie wzrosły względem lipca 2024 (+5,2%). Odwiedzalność pozostała na stabilnym, niezmienionym poziomie (- 0,1%)

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) opublikowała najnowsze dane dotyczące kondycji rynku centrów handlowych w Polsce. Wyniki PRCH Turnover Density Index oraz PRCH Footfall Density Index za pierwsze półrocze oraz lipiec 2025 roku wskazują na stabilny rozwój sektora.

Obroty w górę
W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku obroty w centrach handlowych wzrosły o 1,1% w porównaniu do analogicznego okresu 2024 r. Największe wzrosty w skali pierwszego półrocza odnotowały kategorie związane z usługami, rozrywką i spędzaniem czasu wolnego. Usługi zwiększyły obroty o 6,8%, segmenty zdrowie i uroda oraz restauracje i kawiarnie – po 5,1%, a rozrywka o 4,6%. Z kolei lipiec przyniósł dwucyfrowe wzrosty w kategorii usług (+17,4%) oraz restauracji i kawiarni (+11,4%). Rozrywka odnotowała +8,6%, a Zdrowie i uroda +8,2%. Dane te są kolejnym potwierdzeniem rosnącego znaczenia usług i gastronomii, które stają się coraz ważniejszym elementem oferty centrów handlowych.

Bardzo duże obiekty i duże aglomeracje liderami wzrostów
W podziale na wielkość obiektów w pierwszej połowie roku najlepiej poradziły sobie bardzo duże centra (powyżej 60 tys. m²), które odnotowały wzrost obrotów o 3,2%. Ich footfall spadł o 1,3%. W dużych obiektach (40–60 tys. m²) obroty pozostały na zbliżonym poziomie (+0,1%), footfall spadł o 2,4%. Średnie centra (20–40 tys. m²) zanotowały
spadek obrotów (-1,1%) i odwiedzalności (-2,9%). W najmniejszych obiektach (5–20 tys. m²) obroty pozostały bez zmian (0,0%) przy lekkim spadku odwiedzalności o 1,1%.

Największe wzrosty obrotów wśród aglomeracji odnotowały Kraków, Warszawa i Katowice.
W ujęciu makroregionalnym liderami pozostają regiony południowy i centralny.

W lipcu największe wzrosty obrotów dotyczą regionów: południowego, centralnego i północno-zachodniego. Pod kątem odwiedzalności na plusie były regiony północno-zachodni i centralny, dzięki dobrym wynikom Poznania i Warszawy.

Z optymizmem w drugie półrocze
Pierwsze sześć miesięcy 2025 roku potwierdziło stabilną kondycję polskiego sektora centrów handlowych oraz utrzymującą się istotną rolę sprzedaży stacjonarnej w zachowaniach konsumentów. Wzrost obrotów, mimo niewielkiego spadku liczby odwiedzających, pokazuje siłę kanału offline i wskazuje na zmieniającą się funkcję galerii – z miejsc typowo zakupowych w kierunku przestrzeni usługowych, gastronomicznych i rozrywkowych. Widać, jak rośnie społeczna rola centrów jako miejsc spotkań i spędzania wolnego czasu.  
Branża wchodzi więc w drugą połowę roku z mocnymi fundamentami. Sprzyja jej korzystne otoczenie rynkowe, w tym niższa inflacja i spadające stopy procentowe. Otwiera się zatem perspektywa dalszego wzrostu napędzanego sezonowymi wydarzeniami zakupowymi - powrotem do szkoły, Black Friday, Mikołajkami oraz świętami Bożego Narodzenia.
– podsumowuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.