04 sierpnia 2020
Najnowsza publikacja dla dyrektorów obiektów handlowych
„Optymalizacja dla nieruchomości handlowych" jest efektem współpracy PRCH z partnerami stowarzyszenia. To pierwsza publikacja z całej serii dedykowanej dyrektorom obiektów handlowych.
W tym wydaniu branżowi eksperci starają się zainspirować Państwa do poszukiwania klasycznych źródeł optymalizacji energetycznej: prezentują rozwiązania dla instalacji HVAC, dla zużycia energii czy zarządzania. Z drugiej strony pokazują, że optymalizacja może dotyczyć także innych dziedzin – kwestii marketingowych, wyboru nośników reklamowych, zagadnień prawnych czy zagospodarowania przestrzeni i bezpieczeństwa.
Jednym z artykułów jest rozmowa o CapEx Schedule w praktyce centrów handlowych z Maciejem Tertelisem, dyrektorem w dziale Property&Investments firmy Arcadis.
– Błędy popełnione w trakcie opracowania arkusza CapEx mogą narazić klienta na zaniżenie wartości nieruchomości przez rzeczoznawców majątkowych, w sytuacji gdy podejdą oni bezkrytycznie do wydatków ujętych w arkuszu. Niższa wartość nieruchomości z kolei pozbawia inwestora możliwości pozyskania korzystnego finansowania, co może pociągnąć za sobą spadek rentowności jego inwestycji. Umiejętność przypisania określonych wydatków do arkusza CapEx jest więc jednym z kluczowych zadań, jakich oczekują od doradcy technicznego inwestorzy – mówi Maciej Tertelis.
Ekspert przybliża pojęcia, takie jak narzędzie CapEx Schedule oraz proces TDD. Z artykułu można dowiedzieć się jaki wpływ ma wielkość zapisanych w arkuszu wydatków kapitałowych na wartość nieruchomości oraz jak do CapExu podchodzą banki. Tertelis opowiada również o tym, jaką metodę stosują inwestorzy, by ochronić wartość nieruchomości.
Kolejnym tekstem, którego lekturę polecamy jest case study „Centrum handlowo-usługowe w Mielcu z technologią FCH”. Inż. Wojciech Struzik z firmy Wakad opowiada o tym, czym jest FCH, a co ważniejsze, jak dzięki temu rozwiązaniu technicznemu udało się zredukować emisję CO2 w obiekcie handlowym i obniżyć zapotrzebowanie na ciepło (o 50%) i chłód (o 50%) oraz energie elektryczną (o 50%).
Prócz artykułów o optymalizacji w publikacji znajdują się również treści poświęcone budowaniu lojalności klientów oraz pozyskiwaniu nowych przy pomocy najnowszych technologii. Zapraszamy do lektury wywiadu z Piotrem Rekiem, COO spółki CDVI Polska.
– Patrząc perspektywicznie: technologia to szansa, żeby pozyskać nowych, stałych i lojalnych klientów, których centra handlowe do tej pory brały pod uwagę w niewielkim stopniu. Inwestycje w technologię trzeba więc rozpatrywać jako troskę o komfort i bezpieczeństwo przyszłych klientów – mówi Piotr Rek.
Więcej ciekawych treści znajdą Państwo w samej publikacji. Trafiła ona już w formie papierowej do ponad 450 dyrektorów obiektów handlowych, teraz mają Państwo okazję zapoznać się z nią sami. Publikację można pobrać z naszej Bazy Wiedzy.