29 października 2024
W SIERPNIU OBROTY NAJEMCÓW W CENTRACH HANDLOWYCH BYŁY WYŻSZE NIŻ OBROTY REALIZOWANE W CAŁEJ KATEGORII HANDLU DETALICZNEGO – WZROST WYNIÓSŁ 4,4%
• Obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych zwiększyły się w sierpniu 2024 r. o 4,4%, w stosunku do sierpnia 2023 r.
• Wzrost obrotów odnotowały wszystkie kategorie obiektów handlowych. Najlepsze wyniki miały najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA), w których obroty wzrosły o 7,7%. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty zwiększyły się o 4,5%. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA), obroty wzrosły o 3,8%, a w dużych centrach handlowych (40-60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 3,4%.
• Największy wzrost obrotów, o 11,3%, odnotowała kategoria zdrowie i uroda. Ważna dla centrów handlowych kategoria odzież i akcesoria zwiększyła obroty o 4,5%.
– Wzrost obrotów najemców prowadzących działalność w centrach handlowych był w sierpniu 2024 r. wyższy, niż wynikający z danych GUS, wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących dla całego handlu. Podczas gdy obroty w centrach handlowych wzrosły o 4,4%, w stosunku do sierpnia 2023 r., to sprzedaż detaliczna ogółem zwiększyła się o 3,2%. Potwierdza to wnioski z badania GfK „Skala omnichannel w obiektach handlowych”, z których wynika, że centra i parki handlowe są kluczowym miejscem zakupów Polaków, gdzie wydają oni ponad 60% budżetu przeznaczanego na zakupy. Z uwagą obserwujemy również trend dotyczący kategorii odzież i akcesoria, w której obroty w centrach handlowych wzrosły w sierpniu o 4,5%, podczas gdy z danych GUS wynika, że dla całego handlu detalicznego w tej kategorii odnotowano spadek sprzedaży o 14,9% – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
– Sierpniowe dane PRCH pokazują, że wielofunkcyjność centrów handlowych zapewnia im klientów realizujących różne potrzeby zakupowe. Różnorodność oferty zapewnia stabilność biznesu i przekłada się na dobre, jak na wakacyjny okres wyniki, wyższe niż przed rokiem. Centra handlowe zachowują się trochę inaczej niż rynek mierzony przez GUS, a wyższe obroty nie muszą oznaczać wzrostów inflacyjnych, lecz po prostu wyższy popyt. Trudno to wywnioskować z tych danych, ale warto być optymistą – ocenia Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.
Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w sierpniu 2024 r. o 6,5% wyższy niż w sierpniu 2023 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w sierpniu 2024 r. o 0,2% wyższa, niż w sierpniu 2023 r.