16 sierpnia 2023

KRZYSZTOF POZNAŃSKI, DYREKTOR ZARZADZAJĄCY POLSKIEJ RADY CENTRÓW HANDLOWYCH W ROZMOWIE W PROGRAMIE „MOJA PRACA” – TVP3 KRZYSZTOF

udostępnij

Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych w rozmowie emitowanej na antenach stacje Telewizji Polskiej (m.in. TVP3 Gdańsk, Warszawa, Kraków, Łódź, Szczecin, Rzeszów, Kielce, Opole, Olsztyn, Lublin) omówił obecną sytuację galerii handlowych. Drugim rozmówcą programu był dr hab. inż. Krzysztof Zięba z wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Podsumowując kondycję sektora, Krzysztof Poznański podkreślił, że galerie działają bardzo dobrze, ruch klientów wrócił do poziomu sprzed pandemii, a obroty są nawet wyższe niż wcześniej. Powodów do optymizmu jest więc sporo, jednak nie brakuje też wyzwań. Problemem dla najemców są wysoka inflacja i rosnące ceny energii, które zwiększają koszty prowadzenia działalności. Jako drugie największe wyzwanie wymienił zakaz handlu w niedzielę.

Ekspert PRCH przypomniał przy okazji dane dotyczące sprzedaży internetowej, której udział podczas pandemii wzrósł do 11%, a obecnie wynosi nieco ponad 9%. Krzysztof Poznański zwrócił uwagę na zjawisko omnikanałowości w handlu i stałą ewolucję galerii, dostosowujących się do oczekiwań kupujących. Jego zdaniem na uwagę zasługują szczególnie zmiany zachowań zakupowych młodych klientów, zwłaszcza pokolenia Z, które potrzebuje wrażeń sensorycznych. Podkreślił, że konsumenci nadal cenią zakupy stacjonarne i możliwość obejrzenia produktów na żywo. Rośnie także znaczenie aspektów ekologicznych związanych z dostawą czy emisją dwutlenku węgla.

Odnosząc się do przykładów zamykania galerii, dyrektor zarządzający PRCH ocenił, że są to głównie obiekty, które nie odniosły biznesowego sukcesu lub wyczerpały swój potencjał. Innym wymienionym powodem może być zmiana układu urbanistycznego miasta. Część likwidowanych galerii będzie przebudowywana na projekty mieszanego użytku, czyli mieszkaniowo-handlowo-biurowe. Tego typu projekty już są otwierane i odnoszą sukcesy. Ze względu na nasycenie rynku handlowego buduje się w Polsce obecnie głównie parki handlowe, obiekty mniejsze. Przy nasyceniu ok. 350 mkw. powierzchni handlowej na 1000 mieszkańców Polska znajduje się w środku stawki Unii Europejskiej.