25 lipca 2024
ZE SMARTFONEM NA ZAKUPACH
Już 60% klientów polskich centrów handlowych deklaruje, że podczas zakupów sprawdzało informacje o produkcie na swoim urządzeniu mobilnym, a 53% weryfikowało również informacje o galerii, w której robi zakupy. Jednocześnie tylko 1% klientów przyznaje, że podczas wizyty w sklepie często płaci za zakupy smartfonem. Takie dane przynosi raport „Skala zachowań omnichannel w obiektach handlowych” zrealizowany pod patronatem Polskiej Rady Centrów Handlowych przez międzynarodową agencję badawczą GFK.
Polacy coraz chętniej korzystają ze smartfonów podczas zakupów w centrum handlowym. Głównie są one wykorzystywane do zdobywania dodatkowych informacji. Do sprawdzania informacji o produkcie przy pomocy telefonu komórkowego przyznaje się 60% klientów, a 37% ocenia, że robi to regularnie. Popularnym zachowaniem jest również sprawdzanie smartfonem informacji o centrum handlowym podczas pobytu w takim obiekcie. Przynajmniej raz skorzystało z takiej możliwości 53% Polaków, a 32% robi to często.
– Badanie potwierdziło powszechność użycia telefonów komórkowych w ścieżce zakupowej klienta centrum handlowego. Szczególnie na etapie wizyty w centrum handlowym i w jego sklepach, ponad połowa odwiedzających sprawdza informacje o poszukiwanym produkcie oraz o samym centrum handlowym. To doskonały przykład omnikanałowości i tego, jak różne kanały komunikacji i zakupów wzajemnie się uzupełniają – mówi Przemysław Dwojak, Senior Director w GfK.
– Prezentowane dane pokazują ważną rolę urządzeń oraz aplikacji mobilnych w dotarciu do klienta z informacją o konkretnym produkcie oraz o szerokiej ofercie centrum handlowego. Większość Polaków w trakcie wizyty w galerii handlowej sprawdza takie informacje na swoim smartfonie. Ten trend wykorzystany jest też przez szereg sieci handlowych informujących klientów o, jednoczesnej z wizytą w sklepie, możliwości zrobienia zakupów przez internet – komentuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Z sytuacją informowania przez obsługę sklepu o możliwości zrobienia zakupów w sklepie internetowym danej sieci spotkało się już 49% klientów centrów handlowych, a 25% ocenia, że było o tym informowanych wielokrotnie. W celu wykonania takiej transakcji bezpośrednio w sklepie, pracownicy oferują klientom dostępne w placówce tablety lub polecają skorzystanie ze smartfonu.
Najmniej popularne jest wykorzystywanie własnego urządzenia mobilnego do płacenia za zakupy w kasie sklepu. Takie doświadczenie ma 10% klientów, jednak tylko 1% deklaruje, że regularnie płaci za zakupy korzystając z telefonu.
Badanie „Skala zachowań omnichannel w obiektach handlowych” swoim zasięgiem objęło 105 centrów handlowych o różnej charakterystyce. Przeprowadzono także wywiady exit-poll na próbie 5071 respondentów w 12 centrach handlowych reprezentujących różne typy obiektów oraz ogólnopolskie badanie online na próbie 2500 respondentów. Dzięki temu, badanie GfK jest największą i najbardziej wiarygodną analizą zachowań omnikanałowych w centrach handlowych, dającą rzetelny obraz całej branży.