22 października 2024

RYNEK OBIEKTÓW HANDLOWYCH W POLSCE – RAPORT ZA I POŁOWĘ 2024

udostępnij

Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych w Polsce” wynika, że na koniec pierwszego półrocza 2024 r. powierzchnia polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,5 mln mkw. GLA. Łącznie w pierwszej połowie 2024 r. przybyło 190 tys. mkw. GLA. W efekcie nasycenie powierzchnią handlową wyniosło 359 mkw. na 1000 mieszkańców.

W pierwszej połowie 2024 r. w Polsce otwarto 15 nowych obiektów handlowych, a kolejnych 5 zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych. Na koniec czerwca 2024 r. nowoczesna powierzchnia handlowa osiągnęła wielkość 13,5 mln mkw. GLA. Nową podaż zdominowały obiekty otwarte w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, dotyczy to 75% nowej powierzchni handlowej. W strukturze zasobów handlowych dominują centra handlowe, które odpowiadają za 80% nowoczesnej powierzchni handlowej. Rośnie udział parków handlowych, na które przypada 18% powierzchni handlowej, a 2% stanowią centra wyprzedażowe – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Największymi obiektami oddanymi do użytku w pierwszej połowie 2024 r. były: OTO Park Koszalin w Koszalinie (38 000 mkw. GLA), Galeria Starówka w Lesznie (15 200 mkw. GLA) oraz obiekt S1 w Bytomiu (14 000 mkw. GLA). W budowie, z datą otwarcia do końca 2024 r., jest obecnie 28 obiektów o łącznej powierzchni handlowej 270 tys. mkw. GLA.

Aktualnie, 52% powierzchni zasobów handlowych w Polsce znajduje się w 8 największych aglomeracjach, 24% w miastach pomiędzy 100-400 tysięcy mieszkańców, a 24% w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców.

W pierwszej połowie 2024 r. rynek nieruchomości komercyjnych odnotował zauważalny wzrost aktywności inwestorów. Wartość transakcji wyniosła 1,7 mld euro, co stanowi wzrost o 76 proc., w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 r. W tym, wartość transakcji dotyczących nieruchomości handlowych wyniosła niemal 497 mln euro. Blisko 77% liczby transakcji w branży handlowej dotyczyło aktywów o wartość poniżej 20 mln euro - w większości parków handlowych położonych w mniejszych miastach. Największą, był zakup portfolio firmy Cromwell (łącznie 219 tys. mkw. GLA) za kwotę 285 mln euro przez czeski fundusz Star Capital Finance.

Zachęcamy do zapoznania się z całością raportu „Rynek obiektów handlowych w Polsce”, który zawiera również bardzo interesujące artykuły eksperckie na temat zachowań omnikanałowych klientów polskich obiektów handlowych, w oparciu o wnioski z raportu „Skala omnichannel w obiektach handlowych”, przygotowanego pod patronatem Polskiej Rady Centrów Handlowych przez międzynarodową agencję badawczą GfK. Najnowszy raport „Rynek obiektów handlowych w Polsce”, który analizuje okres pierwszego półrocza 2024 r. w wersji polskiej i angielskiej można pobrać ze strony internetowej PRCH.