
Firma KASTELL, lider rynku Smart Cleaning, dołączyła do grona członków Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH), największej w Polsce organizacji działającej na rzecz rozwoju centrów handlowych. Obecność KASTELL w PRCH pozwoli na podjęcie aktywnej dyskusji na temat nowych technologii i rozwiązań zapewniających utrzymanie czystości oraz zachowanie bezpieczeństwa i higieny przestrzeni handlowych, co obecnie jest jednym z kluczowych zadań całego sektora.
• Dane Polskiej Rady Centrów Handlowych pokazują, że odwiedzalność centrów handlowych w tygodniu od 15 do 21 lutego ustabilizowała się na poziomie 77 proc. ubiegłorocznej.
• Dzięki niezakłóconemu funkcjonowaniu obiektów handlowych ruch klientów rozłożył się na różne dni tygodnia i godziny, tak by wszyscy w bezpieczny sposób mogli zaopatrzyć się w najpotrzebniejsze produkty.
• Mimo niższej niż przed rokiem odwiedzalności liczba i wartość zawieranych transakcji rośnie.
Polska Rada Centrów Handlowych, która zrzesza ponad 200 największych firm działających w branży nieruchomości handlowych, w odpowiedzi na apel najemców zrzeszonych w Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług, podziela opinię, że artykuł 15ze (abolicja czynszowa) tzw. ustawy covidowej jest wadliwy i w opinii PRCH szkodzi obu stronom umów najmu – zarówno najemcom, jak i wynajmującym. Branża centrów handlowych jest jedynym sektorem, w którym rząd w czasie trwania pandemii, wprowadził odgórne regulacje i na mocy ustawy zaingerował w umowy zawarte między dwoma niezależnymi podmiotami gospodarczymi – najemcami i wynajmującymi.
W Polsce mieszka ponad 4,5 mln osób niepełnosprawnych. Większość z nich regularnie odwiedza centra handlowe. Tylko 9 proc. osób z niepełnosprawnością i 6 proc. osób z czasową niepełnosprawnością nie korzysta z oferty obiektów handlowych. Galerie są także chętnie odwiedzane przez osoby starsze i kobiety w ciąży - te grupy również wymagają specjalnych udogodnień. Z tego powodu zarządcy i właściciele galerii handlowych konsekwentnie wprowadzają zmiany, których celem jest poprawienie dostępności ich obiektów dla szerokiego grona odbiorców. By polskie centra handlowe były jeszcze bardziej przyjazne, dostępne i bezpieczne dla wszystkich bez wyjątku, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w ramach rządowego Programu Dostępność Plus 2018-2025 wydało specjalny podręcznik dla galerii, przygotowany we współpracy z Polską Radą Centrów Handlowych (PRCH) oraz Fundacją Integracja.
Zgodnie z wcześniejszymi prognozami Polskiej Rady Centrów Handlowych średnia odwiedzalność obiektów handlowych w drugim tygodniu lutego 2021 roku była niższa o około 10 punktów procentowych niż w pierwszych dniach po pełnym otwarciu galerii i w dni handlowe wyniosła 76 proc. ubiegłorocznej.
Branża centrów handlowych włożyła wiele wysiłku w zapewnienie wysokich standardów sanitarnych oraz jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa w obiektach handlowych. Kolejnym krokiem w tych działaniach jest nasz wspólny apel z NSZZ Solidarność, POHiD oraz PIH do Premiera Mateusza Morawieckiego, o objęcie pracowników handlu szczepieniami ochronnymi przeciw przeciwko wirusowi SARS-CoV-2 w najszybszym możliwym terminie.
Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii udostępniło konsultacji publicznych, projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia Długoterminowej Strategii Renowacji.
Wskaźnik PRCH Daily Footfall Index opisujący poziom odwiedzalności w galeriach handlowych, w pierwszym tygodniu lutego był średnio o 20 proc. niższy w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Największą popularnością cieszyła się sobota, 6 lutego, gdy odwiedzalność wyniosła 82 proc. wartości ubiegłorocznych. Większe zainteresowanie klientów zakupami w pierwszym tygodniu handlu po 5 tygodniach lockdownu, to efekt odrabiania zaległości zakupowych. Przewidujemy, że odwiedzalność w kolejnych tygodniach będzie na poziomie ok. 70-75 proc. w stosunku do ub. roku.
Średnia odwiedzalność galerii w ostatnim tygodniu lockdownu centrów handlowych, od poniedziałku do soboty, była o połowę niższa niż przed rokiem.
29 stycznia br. wystartowała IV edycja konkursu Top Woman in Real Estate. Jest to jedyny w swoim rodzaju plebiscyt przeznaczony dla kobiet działających w branży nieruchomości, które z odwagą i pomysłowością rozwijają ten sektor w Polsce.
Od 1 lutego po pięciotygodniowym lockdownie zostaną ponownie otwarte sklepy w galeriach handlowych. W imieniu branży Polska Rada Centrów Handlowych apeluje do konsumentów o odpowiedzialne zachowanie podczas wizyt w obiektach handlowych. Bezpieczeństwo klientów zależy od skrupulatnego stosowania się do zasad DDM i wytycznych reżimu sanitarnego. W trakcie wizyty w centrum handlowym należy bezwzględnie pamiętać o zachowywaniu dystansu od innych kupujących, przynajmniej 1,5 metra, dezynfekowaniu rąk i prawidłowo założonej maseczce, zakrywającej jednocześnie nos i usta. PRCH raz jeszcze przypomina konsumentom o podstawowych zasadach bezpiecznych zakupów.
• Długo wyczekiwana przez branżę centrów handlowych decyzja o zakończeniu lockdownu i odmrożeniu handlu jest dla wielu przedstawicieli z branży handlowej jedyną szansą, by rozpocząć walkę o przetrwanie i ograniczenie ryzyka bankructwa.
• 1 lutego nastąpi pełne otwarcie sklepów w centrach handlowych, które były i są gotowe na przyjęcie klientów i funkcjonowanie w najwyższym rygorze sanitarnym.
• PRCH apeluje o wyznaczenie nowego terminu niedzieli handlowej, która przypada na czas lockdownu, tj. 31 stycznia.