09 grudnia 2024
WRZEŚNIOWE OBROTY NAJEMCÓW W CENTRACH HANDLOWYCH NA POZIOMIE UBIEGŁEGO ROKU
We wrześniu 2024 r. w związku z mniejszą liczbą dni handlowych i powodziami na południu kraju obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych były niższe o 0,2% w porównaniu do ubiegłego roku.
Wzrost obrotów o 0,8% odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA). Dokładnie taki sam poziom obrotów jak rok wcześniej odnotowali najemcy w obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA). Z kolei w dużych centrach handlowych (40-60 tys. mkw. GLA) i najmniejszych centrach (5-20 tys. mkw. GLA), obroty zmniejszyły się odpowiednio o 1,5% i 2,7%.
Największy wzrost obrotów, o 7,2%, odnotowała kategoria usługi. W kategorii zdrowie i uroda obroty wzrosły o 3,3%. Ważna dla centrów handlowych kategoria odzież i akcesoria miała o 0,1% mniejsze obroty.
– Z danych najemców prowadzących działalność w centrach handlowych wynika, że odnotowali we wrześniu 2024 r. lepsze wyniki w porównaniu do danych dla całości sprzedaży detalicznej w cenach bieżących. Według danych GUS cały handel zanotował spadek sprzedaży detalicznej o 3% r/r. Natomiast z PRCH Turnover Index wynika, że najemcy w centrach handlowych mieli wyniki niemal na tym samym poziomie, co rok wcześniej – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. – Odnotowany poziom obrotów oraz odwiedzalność centrów handlowych, która w stosunku do danych sprzed roku się zmniejszyła, wynika z jednego dnia handlowego mniej w porównaniu do września 2023 r., powodzi w południowo-zachodniej Polsce oraz wyjątkowo wysokiej temperatury tegorocznego września – dodaje dyrektor PRCH.
– Dane PRCH po raz kolejny pokazują, że handel zorganizowany pod szyldami dużych rozpoznawalnych sieci w centrach handlowych posiada swoją specyficzną dynamikę sprzedaży. Dowodem może być brak załamania w centrach handlowych, takiego, jakie było prezentowane w danych o wrześniowej sprzedaży detalicznej GUS. Jednocześnie świat centrów handlowych nie jest homogeniczny. Największe i średnie centra handlowe dobrze poradziły sobie z wrześniowym spadkiem konsumpcji. Gorzej z najmniejszymi centrami. Powodów może być wiele, ale z reguły te centra ulokowane są w obszarach o obniżonej sile nabywczej. Oznacza to, że ich klienci mogą dotkliwiej odczuwać skutki inflacji, ale i działalności parków handlowych. Październikowe dane GUS pokazały odbicie, co oznacza, że wrześniowe załamanie konsumpcji nie było początkiem niebezpiecznego trendu. Teraz czekamy na październikowe odczyty PRCH – ocenia Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów
na 1 mkw. powierzchni najmu, była we wrześniu 2024 r. o 6,1% mniejsza, niż we wrześniu 2023 r. Na taki wynik złożyło się kilka czynników, w tym m.in. liczba dni handlowych. Wrzesień 2024 r. miał o jeden dzień handlowy mniej, niż wrzesień 2023 r., co oznacza o 4% mniejszy czas działania handlu. Ponadto, południowo-zachodnia Polska zmagała się we wrześniu z powodzią, a alerty o zagrożeniu czy wysokim poziomie fali kulminacyjnej na Odrze, dotyczyły całego jej dorzecza. Determinowało to zachowania zakupowe mieszkańców tych regionów. Dodatkowo, jak wynika z informacji Zakładu Meteorologii i Klimatologii Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, średnia temperatura powietrza we wrześniu 2024 r. była rekordowo wysoka, wyniosła w Polsce 16,9 C i była aż o 3,2 stopnia wyższa od średniej wieloletniej. U części klientów spowodowało to przesunięcie w czasie decyzji o zakupach kolekcji jesiennych i odłożenie wizyt w galeriach.
We wrześniu, utrzymał się całoroczny trend wzrostu współczynnika konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnich wydatków klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii. Był on o 6% wyższy niż we wrześniu 2023 r.
PRCH Turnover Index – jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Dotyczy obiektów handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, od 2008 r. nad ich gromadzeniem, weryfikacją i analizą czuwa firma PwC, wiodący międzynarodowy audytor. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.
PRCH Footfall Density Index jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Nieprzerwalnie od 2008 r. nad gromadzeniem, weryfikacją i analizą danych
o odwiedzalności czuwa firma PwC, wiodący międzynarodowy audytor. Indeks jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą aż do 98%. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu indeks bardzo miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.