16 lipca 2024

OBROTY NAJEMCÓW W CENTRACH HANDLOWYCH WZROSŁY W MAJU O 5,4%

udostępnij

W maju 2024 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 5,4% wyższe niż rok wcześniej.

Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. Najlepsze wyniki odnotowały najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA), w których obroty wzrosły o 8,2%. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost obrotów najemców wyniósł 6%. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty zwiększyły się o 4,9%. Podobny wynik odnotowały duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA), tu obroty były wyższe o 4,2%.

Największe wzrosty obrotów w wybranych kategoriach odnotowały w maju 2024 r.: zdrowie i uroda (14,6%), artykuły wyposażenia domu (8,5%) oraz odzież i akcesoria (6,8%).

W maju 2024 r. wzrosła dynamika obrotów w centrach handlowych w porównaniu do kwietnia 2024 r. Z indeksów Polskiej Rady Centrów Handlowych, które są największym w Polsce cyklicznym badaniem obrotów i odwiedzalności centrów handlowych wynika, że obroty najemców były o 5,4% wyższe niż w maju 2023 r. Dokładnie taką samą dynamikę w cenach bieżących, według danych GUS, miała w maju sprzedaż detaliczna dla całego handlu – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Raportowane przez PRCH wzrosty obrotów centrów handlowych były w maju dwukrotnie wyższe od poziomu inflacji. To dobra informacja, która oznacza, że to konsumpcja, a nie wzrost cen zwiększała obroty w sklepach. Jednocześnie, jak widać z porównania kategorii zawierającej tekstylia, modę i obuwie w danych GUS i PRCH, markowe sklepy odzieżowe zlokalizowane w centrach handlowych radzą sobie lepiej ze sprzedażą odzieży i akcesoriów niż cały rynek raportowany przez GUS, który obejmuje także handel rozdrobniony i niezrzeszony. W maju 2024 r., w przypadku centów handlowych odnotowano w tej kategorii wzrost o niemal 7% w porównaniu do maja 2023 r., podczas gdy sprzedaż detaliczna dla całego handlu oraz sprzedaż w internecie spadły w tej kategorii o blisko 14% – ocenia Przemysław Dwojak, Senior Director w GfK.

Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był maju 2024 r. o 6% wyższy niż w tym samym okresie w 2023 r.

Odwiedzalność mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w maju 2024 r.
o 0,6% niższa niż w maju 2023 r. Ta różnica wynika z odmiennej pogody pomiędzy obu badanymi miesiącami. Tegoroczny maj w Polsce był ekstremalnie ciepły, z temperaturą o 2,7 0C wyższą od średniej wieloletniej, którą bada Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Z kolei maj 2023 r. należał do miesięcy chłodnych, z temperaturą poniżej średniej wieloletniej. W efekcie większa liczba Polaków zdecydowała się skorzystać z dłuższego wyjazdu na „majówkę”, co w pewnym stopniu wpłynęło na odwiedzalność obiektów handlowych.

PRCH Turnover Index – jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, od 2008 r. nad ich gromadzeniem, weryfikacją i analizą czuwa firma PwC, wiodący międzynarodowy audytor. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

PRCH Footfall Density Index - jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Nieprzerwalnie od 2008 r. nad gromadzeniem, weryfikacją i analizą danych o odwiedzalności czuwa firma PwC, wiodący międzynarodowy audytor. Indeks jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą aż do 98%. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi ponad 33% rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu indeks bardzo miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.